London calling / The Clash
London calling - The Clash -
London calling to the faraway towns
Now that war is declared-and battle come down
London calling to the underworld
Come out of the cupboard, all you boys and girls
London calling, now don't look at us
All that phoney Beatlemania has bitten the dust
London calling, see we ain't got no swing
Caept for the ring of that truncheon thing
The ice age is coming, the sun is zooming in
Engines stop running and the wheat is growing thin
A nuclear error, but I have no fear
London is drowning-and I live by the river
London calling to the imitation zone
Forget it, brother, an' go it alone
London calling upon the zombies of death
Quit holding out-and draw another breath
London calling-and I don't wanna shout
But when we were talking-I saw you nodding out
London calling, see we ain't got no highs
Except for that one with the yellowy eyes
Now get this
London calling, yeah, I was there, too
An' you know what they said? Well, some of it was true!
London calling at the top of the dial
Ater all this, won't you give me a smile?
I never felt so much a' like
클래시는 펑크록에 양식적인 경향을 도입했고, (잘 알지도 못하는) 정치에 대한 불만을 더 이상 내뿜지 않았다.
그러니 클래시에게 펑크의 농도를 묽게 했다는 비난을 퍼붓는 것도 이해할 만하다.
그러나 클래시의 걸작 「London Calling」이 녹음된 지 25년이 지난 지금,
이 앨범은 여전히 펑크 유일주의를 반박할 수 있는 비상 탈출구 역할을 하고 있다.
London Calling」은 클래시의 데뷔앨범이 보여준 펑크 성향을 더욱 명확하게 부각시킨 앨범이었고,
Give ’Em Enough Rope」처럼 미국 시장을 고려한 앨범이기도 했다.
조 스트러머와 믹 존스는 펑크와 레게 외의 다양한 요소를 받아들였다.
로커빌리(‘Brand New Cadillac’), 팝(‘Lost In The Supermarket’), R&B(‘I’m Not Down’)가
그들의 작곡에 새로운 영감으로 작용했다.
어두운 주제곡 ‘Guns Of Brixton’은 시모논의 작품이고,
‘Spanish Bombs’는 자극적이면서도 순수하게 정치적인 곡이다.
앨범의 가장 큰 히트곡은 타이틀트랙이다. 갈라진 베이스 라인과 슬라이싱 기타,
목청이 터져라 외치는 보컬을 담은 이 곡은 클래시 최고의 히트곡이 되었다.